Hans Teeuwen heeft de wowfactor - NRC

29 april 2016 - Deze week stond Hans Teeuwen met twee try-outs van zijn nieuwe voorstelling Echte Rancune in De Kleine Komedie. Een terugblik op zijn carrière in NRC.

Vrijdag 29 april 2016

Deze week stond Hans Teeuwen met twee try-outs van zijn nieuwe voorstelling Echte Rancune in De Kleine Komedie. 7 mei gaat zijn voorstelling in première. In NRC verscheen gisteren een terugblik van journalist Ron Rijghard op de carrière van een cabaretier met duizend gezichten. 

"Nu Teeuwen begin mei zijn zevende solo in première laat gaan, is het goed nog eens vast te stellen dat hij vanaf zijn eerste stappen op het podium baanbrekend was. Cabaret gold als een persoonlijkheidskunst. Teeuwen maakte er performancekunst van. Op het podium stond een acteur, die op ongrijpbare wijze koortsachtig wisselde van gedaante".

Ook in NRC op 28 april de mening van collega-cabaretiers. Hieronder een paar quotes uit het artikel

Jochem Myjer:
„In mijn eerste show (ik was 19) speelde ik een psychopathische kapper die klanten tijdens het knippen in stukjes sneed. Overduidelijk een onbewuste invloed van Teeuwen. Ik heb altijd opgekeken tegen hoe absurd Teeuwen durft te zijn. En ervan geleerd. Zijn snelheid, die gevormd wordt door korte gevarieerde acts snel achter elkaar te zetten, hebben mij natuurlijk ook geïnspireerd. Hans stond aan het begin van het zap-cabaret". 

Micha Wertheim: 
„Hans is een grote invloed op mij geweest. Nog steeds wel. Hij beheerst alle registers die er zijn. Bovenal is hij voor mij een satiricus. Die oprecht met alles de draak wil steken. Zelfs in zijn filmpjes voor het vrije woord: hij weet heel goed wat hij wil zeggen over de wereld, maar wekt nooit de indruk het zelf allemaal op een rijtje te hebben". 

Eva Crutzen:
„Ik zag Hans Teeuwen toen ik zestien was voor het eerst in het theater en ik was meteen fan. Sterker nog, ik had hem nooit persoonlijk ontmoet maar ik was stapelverliefd. Hij was zo supercool. Ongrijpbaar. Tegendraads. Ik kan zo’n rebellerende wervelwind goed waarderen en als puber had dat een enorme aantrekkingskracht op mij". 

Wim Helsen: 
„Ik kan niet echt genieten van comedy of cabaret op tv. Hans Teeuwen is de enige uitzondering. De volkomen angstloze overtuiging waarmee hij op het podium staat, is weergaloos, en blijft ook voelbaar op een plat scherm. Ik vind hem fenomenaal. Muzikaal, gek, kinderlijk, slim, wild. De vrijheid waarmee hij speelt, is enorm inspirerend. Daarmee bedoel ik dat ik zin krijg om te spelen als ik hem bezig zie. Ik voel mij uitgenodigd om ook zo vrij te zijn. Ik ben blij dat hij bestaat..”. 

Stefano Keizers:
Stefano Keizers, die vorige week het Amsterdams Kleinkunst Festival won, ziet in Teeuwen de Marcel Duchamp van het Nederlands cabaret. Keizers deelt met Teeuwen zijn manische energie en collagetechniek, zonder een imitator te zijn. Keizers: „Vanaf het moment dat Duchamp een urinoir exposeerde, was alles mogelijk in de kunst. Regels hielden geen stand. Vanaf het moment dat Teeuwen het produceren van rare geluiden en vreemde lichaamsbewegingen zonder contextuele bekentenis geaccepteerd kreeg, is ook alles mogelijk in het cabaret. Er zijn geen begrenzingen meer". 

Lees hier het hele artikel op NRC.nl

Meer nieuws