Genomineerden VSCD Cabaretprijzen zijn bekend

17 juni 2019 - Lenette van Dongen, Vrijdag & Sandifort, Jan Beuving , Claudia de Breij, Pieter Derks, Theo Nijland en Peter van Rooijen zijn genomineerd voor de Poelifinario. Anne Neuteboom, Peter Pannekoek en Alex Ploeg zijn genomineerd voor de Neerlands Hoop.

Maandag 17 juni 2019

Zaterdag zijn de genomineerden voor de VSCD Cabaretprijzen bekend gemaakt. De genomineerden voor de Poelifinario, het meest indrukwekkende programma van het afgelopen seizoen, zijn:

Engagement: Jan Beuving met Rotatie, Claudia de Breij met #NU, Pieter Derks met Voor wat het waard is en Louise Korthals met Alles is er.
Kleinkunst: Theo Nijland met En de rest is onzin en Peter van Rooijen met Liefde, dood & zwaartekracht.
Entertainment: Lenette van Dongen met Paradijskleier en Vrijdag & Sandifort met Voorlopig voor Altijd.

Genomineerd voor de Neerlands Hoop, voor de meest belovende theatermaker(s) met het grootste toekomstperspectief, zijn:
Anne Neuteboom met Kijk haar gaan, Peter Pannekoek met Later was alles beter en Alex Ploeg met Ultimatum.

De VSCD Cabaretprijzen worden op 30 september uitgereikt in Diligentia in Den Haag. De prijs is enigszins gedevalueerd doordat niet alle cabaretiers zichzelf willen aanmelden voor een nominatie bij de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). Onder meer de vroegere winnaar André Manuel, Daniël Arends, Micha Wertheim, Patrick Laureij en Marc-Marie Huijbregts werken niet mee aan de prijs.

Hieronder citaten uit de juryrapporten voor de genomineerden.

Nominaties Poelifinario in de categorie entertainment

Lenette van Dongen met Paradijskleier
De jury: “We zijn amper twintig seconden onderweg of Lenette van Dongen heeft de hele zaal al aan het dansen. De titel zegt alles: het heerlijke Paradijskleier gaat over het creëren van je eigen nirvana, waarin je je van andermans verwachtingen niets aantrekt. Van Dongen bewijst opnieuw een vakvrouw te zijn door razendsnel te schakelen tussen lach en traan, maar ook door continu betekenisvolle gesprekken te voeren met haar publiek. Ze is in deze voorstelling volledig zichzelf en geeft ons een oergeestige masterclass duurzaam geluk. Haar levenslust spat van ht podium.”

Vrijdag & Sandifort met Voorlopig voor altijd
De jury: “In hun vierde gezamenlijke programma presenteren Remko Vrijdag en Martine Sandifort wederom scherpe sketches en personages waar de gekte op een hilarische manier van afdruipt. De voorstelling beklijft echter vooral door de sterke rode lijn waarin ze zogenaamd zichzelf spelen: het gebroken echtpaar Vrijdag en Sandifort. Hun grote acteertalent en muzikaliteit houden ons als publiek constant geboeid. Ondertussen benadrukt het fraaie, zielloze decor de tragikomische boodschap die al jaren de motor vormt onder dit heerlijke duo: we modderen allemaal maar wat aan.”

Nominaties Poelifinario in de categorie engagement

Jan Beuving met Rotatie
De jury: “Als een wiskundige beweert dat intuïtie het wint van kennis, weet je dat hij een flinke draai heeft gemaakt. Jan Beuving laat andermaal zien dat hij tot de beste liedjesschrijvers van Nederland behoort, maar ook als geëngageerd cabaretier zet hij een grote stap. Hij maakt ons getuige van de rotatie in zijn wereldbeeld: absolute waarheid maakt langzaam plaats voor menselijke maat. Beuving koppelt wiskunde naadloos aan een zeer intiem verhaal en laat de voorstelling zo verbluffend mooi kantelen. Hij geeft zijn publiek het gevoel dat het kijkt naar een Escher-schilderij.”

Claudia de Breij met #NU
De jury: “Claudia de Breij houdt opnieuw haar vinger aan onze pols in deze sterke, zeer actuele voorstelling over het belang van de gemeenschap. Soms zou je uit pure angst liever binnen blijven, maar is het belangrijk om de barricade op te gaan. En dat is precies wat De Breij doet. Ze strooit met kraakheldere metaforen, fantastische liedjes en gedurfde conferences die soms prettig tegen de haren instrijken. Het schitterende decor en de geweldige muzikale begeleiding geven deze voorstelling de grandeur die bij haar past.”

Pieter Derks met Voor wat het waard is
De jury: “In de voorstellingen van Pieter Derks was altijd al veel ruimte voor scherpe maatschappijkritiek, maar in Voor wat het waard is koppelt hij dat engagement voor het eerst aan een sterk verhaal uit zijn privéleven. Daardoor weet hij ons nu ook emotioneel aan zich te binden. Derks gebruikt een bizar voorval in het ziekenhuis als ingang om het over de sociale meetbaarheidscultus te hebben. Tegenwoordig moet alles direct van een oordeel worden voorzien. Met slimme voorbeelden toont hij aan hoe problematisch dat is.”

Louise Korthals met Alles is er
De jury: “Met gespierde stellingen en ronkend verwoorde twijfels zet Louise Korthals de thematiek van haar derde voorstelling prachtig neer. Alles is er gaat over doorgeven. Wat geven we nú door aan onze kinderen? En wat geven we stráks door aan onze Moeder Aarde? Korthals verbindt het uiterst persoonlijke moeiteloos aan het maatschappelijk relevante. Haar spel is minstens zo imponerend als die inhoud. Ze gromt, stampt, ontreddert en ontroert. Het is een zeer krachtige performance, ondersteund door fantastische muzikanten en een fraai toneelbeeld.”

Nominaties Poelifinario in de categorie kleinkunst

Theo Nijland met En de rest is onzin
De jury: “De Maestro van het Nederlandse kleinkunstlied laat zijn vakmanschap nog maar eens gelden. Theo Nijland neemt ons mee naar een nabije toekomst waarin alles wat slecht is werd verboden en het leven rimpelloos efficiënt is gemaakt. De stapel steengoede liedjes loopt over van poëtisch verwoord cynisme en wordt opgediend met een stem die net zo warm is als Nijlands glimlach. Soms gaat hij even staan. Vertelt hij een al even vlammend verhaal. Over dat hij zich niet laat regisseren. Door niemand niet. Terecht. In eigenwijze imperfectie schuilt de ware schoonheid.”

Peter van Rooijen met Liefde, dood & zwaartekracht
De jury: “Na twee cabaretsolo’s heeft Peter van Rooijen met Liefde, dood & zwaartekracht zijn ideale vorm gevonden. Dit is een kleinkunstprogramma de luxe. De vijfkoppige band stelt hem in staat om veel meer muzikale registers te bespelen dan in dit genre gebruikelijk is en ook tekstueel zijn de liederen heerlijk divers. Bij Van Rooijen weet je nooit hoe een nummer uit zal pakken, omdat hij emotie en melancholie moeiteloos afwisselt met scherpe humor. Soms weet hij die verschillende registers zelfs verbluffend mooi te combineren.”

Nominaties voor de Neerlands Hoop

Anne Neuteboom met Kijk haar gaan
De jury: “Serieuze zaken heel luchtig verpakken. Laat dat maar aan Anne Neuteboom over. In haar tweede voorstelling laat ze een portret van haar eigen millennial-generatie fraai overgaan in een persoonlijk verhaal over haar vervreemde vader. Neuteboom doet dat zoals alleen zij het kan: vrolijk, zogenaamd naïef en extreem springerig. Haar podiumpersoonlijkheid is een frisse wind in het huidige cabaretlandschap. Ze laat zien dat kwetsbaarheid niet alleen in stiltes schuilt en dat je diepgang kunt bereiken door het over schijnbaar triviale dingen te hebben. Haar observatievermogen en taalgevoel beloven veel moois voor de toekomst.”

Peter Pannekoek met Later was alles beter
De jury: “Het Oude is aan het sterven, Het Nieuwe moet nog geboren worden. In zijn tweede solo legt Peter Pannekoek glashelder uit dat we in een tussentijd leven. De man is aan het eind van zijn heerschappij, de vrouw staat aan het begin van de hare. Maar moeten we daarom alles wat niet meer aan onze huidige, verlichte standaarden voldoet maar rücksichtslos veroordelen? Een goede grappenmaker was Pannekoek al, nu blijkt hij ook interessante vragen te stellen. Hij laat bovendien knap zien dat cabaret best, of juíst, kan prikkelen als je een genuanceerd verhaal vertelt.”

Alex Ploeg met Ultimatum
De jury: “Alex Ploeg is een bekende verschijning in de stand-up wereld en die ervaring zie je duidelijk terug in zijn debuutprogramma Ultimatum. Hij toont zich een volleerd comedian, die de zaal moeiteloos aan het lachen krijgt. Ploeg is een innemende verteller en heeft het acteertalent om de hachelijke situaties waarin hij terechtkomt zeer treffend uit te beelden. Hij is de ultieme antiheld, een dertiger die zich het liefst nog verschuilt achter zijn belofte. Hoe langer de inlossing uitblijft, hoe groter echter het ongemak. Ploeg laat dat ongemak gedoseerd doorschemeren, maar trakteert ons toch vooral op hilarische zelfspot.”

De prijzen
De Poelifinario en de Neerlands Hoop zijn in 2003 door de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) in het leven geroepen. Podiumkunstenaars dragen krachtig bij aan het kunstklimaat en zijn het hart van theaters en concertgebouwen. Hun prestaties verdienen bijzondere aandacht en een zo compleet mogelijk publiek. Daarom eren de podia, verenigd in de VSCD, en partners uit de sector elk jaar de podiumkunstenaars door het uitreiken van prijzen in verschillende genres voor de indrukwekkendste podiumprestaties. De Cabaretjury 2019 bestaat uit voorzitter Nico Baars (WestlandTheater De Naald), Audrey Bolder (regisseur), Esther Hammink (Theaterhotel Almelo), Charlotte Louwers (Theater De Bussel), Rob van Wijk (Theater de Stoep), Mike Peek (recensent het Parool) en Marijt Helmink (programmeur Theater Orpheus).
 

Meer nieuws

Cookies

We maken gebruik van cookies zodat u onze website prettiger kunt gebruiken. U kunt hierover meer lezen in ons privacystatement.

Privacystatement

X