Cabaret Collectie bekend!

ma 22 mei

Het Nederlands Theater Festival, dat van 7 t/m 17 september plaatsvindt in Amsterdam, heeft de Cabaret Collectie bekendgemaakt: een selectie van het meest in het oog springende cabaret- en kleinkunst van het afgelopen seizoen. Hiermee wil het festival ‘de aandacht vestigen op cabaret als theaterdiscipline en de ontwikkeling laten zien van het cabaret op dit moment’. Een discipline waarbinnen talloze vormen bestaan, en die uitwaaiert naar en dwarsverbanden legt met toneel, storytelling, poëzie, hiphop etcetera. Met gevoel voor humor als basis. De Collectie is een selectie uit deze volle breedte, en laat de ontwikkeling zien van het cabaret op dit moment.

De jury, begeleid door onze Jörgen Tjon a Fong, bestaat verder uit Cyanne Toebes Moe-Tjon (Hoofd artistieke zaken bij Theaters Diligentia en PePijn), Sander Janssens (theaterjournalist voor NRC/Theaterkrant), Dick Zijp (humoronderzoeker en cabaretcriticus De Groene Amsterdammer) en Floor Nicolas, onze programmeur.

Het festival koos voor de volgende zeven voorstellingen: BloodBitches (Nina de la Parra & Sanne Landvreugd), DNA (Peter Pannekoek), Saman Amini´s integratieplan (Saman Amini), Modderkruipers (Yentl en de Boer), N00B speelt N00B (N00B), Team Solo (Merijn Scholten) en Waarom ben jij zo? (Jawad Es Soufi).

Het juryrapport zegt het volgende over de geselecteerde voorstellingen:

BloodBitches / Nina de la Parra & Sanne Landvreugd
Uit het rapport: BloodBitches is een ijzersterk feministisch cabaretpamflet dat rake klappen uitdeelt, ontroert en ontwapent. De la Parra bedient zich van vele registers in een lekker onbeteugeld en chaotisch relaas waarin precaire thema’s als afkomst en identiteit onder de loep worden genomen.

DNA / Peter Pannekoek
Uit het rapport: Pannekoek is als geen ander in staat zijn publiek te plagen en te provoceren, en weet precies hoe ver hij te ver kan gaan. Achter zijn harde grappen blijkt in de loop van de avond een genuanceerde denker schuil te gaan, die een pleidooi houdt voor verbeeldingskracht en empathie.

Saman Amini´s integratieplan / Saman Amini 
Uit het rapport: Amini is een rasartiest: hij kan spelen, zingen, improviseren, hij verknoopt het persoonlijke met het geëngageerde en de lach met de pijn. Hij kan publiek verleiden en bedonderen, en hij wordt kwetsbaar maar vraagt die kwetsbaarheid ook terug van zijn toeschouwer. Wie zich daarvoor openstelt is getuige, ja, zelfs medeplichtig, aan een overdonderende voorstelling.

Modderkruipers / Yentl en de Boer
Uit het rapport: Behalve een arsenaal aan droogkomische en hilarische nummers, maken Yentl en de Boer ook indruk met meer gevoelige, ingetogen liedjes – zoals het prachtige ‘Het juiste pad’ – die werkelijk door merg en been gaan. Grote kracht van de theaterliedjes is bovendien de consequent goed doordachte wisselwerking tussen vorm en inhoud.

N00B speelt N00B / N00B
Uit het rapport: Dit zijn performers die razendsnel kunnen schakelen, die schaamteloos hun hele fysiek, mimiek en stemgebruik inzetten. Ze blazen omver, maar durven ook kwetsbaar te worden. Zo bouwen ze aan een absurdistisch universum dat bevolkt wordt door uiteenlopende varianten van de ploeterende mens.

Team Solo / Merijn Scholten
Uit het rapport: In Team Solo brengt hij verschillende types uit zijn Instagram-comedy op het toneel, maar gebruikt hij het podium ook voor een intelligente reflectie op de beperkingen van het technologisch kapitalisme. In zijn solodebuut is meer ruimte voor het persoonlijke dan in zijn voormalige duoschap bij De Partizanen en dat geeft zijn voorstelling een prettig soort authenticiteit.

Waarom ben jij zo? / Jawad Es Soufi
Uit het juryrapport: Es Soufi, beter bekend van zijn alter ego Sloegie, is sympathiek, aanstekelijk en zelfverzekerd. Hij schakelt soepel tussen verschillende Hollandse en Marokkaanse typetjes en accenten. Hij neemt herkenbare stereotypen uit verschillende culturen op de hak, maar doet daarbij weinig concessies aan een wit schouwburgpubliek. Dat maakt hem verfrissend.